Cyklotrasa č. 1: Klánovice – Horoušany – Vyšehořovice – Záluží – Toušeň (31 km)

15. 09. 2018

Ze Zelenče (1) se vydejte po cyklostezce směr Horní Počernice. Dojeďte až k Náchodské, u zahradnictví přejeďte na druhou stranu a okolo počernického hřbitova až do Klánovic. Pokračujte pořád rovně a pak mírně doprava ulicí Lovčickou (značená cyklostezka), až dojedete na hlavní silnici. Po ní malý kousíček vpravo a hned u semaforu u klánovické školy (2) doleva a pořád rovně. Vjedete do lesa, pak dlouho, dlouho rovně až na lesní křižovatce, kde se sjíždí asi 5 lesních cest (do té doby žádná tolik rozvětvená lesní křižovatka není) odbočíte mírně doleva (3). Pozor, není tam žádné značení, cyklistické ani turistické (pokud si nejste jistí, jeďte radši pořád rovně). Dojedete k silnici spojující Horoušánky a Úvaly (u zastávky autobusu Úvaly, Zálesí). Tu překřížíte a jedete po štěrkové cestě rovně a hned zase doleva do Horoušánek (4), kde najedete na silnici na Horoušany.

Mezi Horoušánky a Horoušany se dá využít kousek cyklostezky, ale bohužel moc dlouhá není, takže se musí stejně zase brzy sjet na hlavní. Na konci Horoušan odbočíte doprava na Vyšehořovice (směrovka). Tam na křižovatce doleva (5) směr Nehvizdy (směrovka), přejedete hlavní silnici a jedete rovně na Nehvízdky/Záluží. Před rybníkem odbočíte doleva (dá se odbočit i později, až před nadjezdem trati) a jedete nejdřív po zpevněné cestě ke kolejím, které pak podjedete a vyjedete u silnice mezi Čelákovice a Mstěticemi (6). Tam odbočíte vlevo a cca po 100 metrech sjedete doprava na panelovou polní cestu, která se postupně mění na hliněnou/travnatou, ale dovede vás bez výrazného převýšení krásně přímo do Toušeně (7).

Za špatných podmínek (silniční kolo/bláto) je asi lepší jet až na křižovatku a pak do Toušeně po silnici. Po najetí na silnici do Toušeně doporučuji se kousíček vrátit a vjet do ulice Zápská (kdo jede po silnici se samozřejmě vracet nemusí, z ní je to první odbočka doleva). Poklidnou Zápskou ulicí (8) dojedete až k cyklostezce směřující do Zelenče (doleva/nahoru), kterou jistě znáte. Po ní pořád rovně, pozor při přejezdu hlavní silnice mezi Mstěticemi a Zápy.

Turistické zajímavosti

Klánovice – v sobotu dopoledne trhy, architektura, les, koupaliště

Vyšehořovice – zřícenina tvrze a kostela

Restaurace poblíž trasy (bez záruky)

Klánovice – Beseda, Olymp

Horoušany – A. Basaře

Vyšehořovice – U Tvrze

Lázně Toušeň – U Lípy, Oddechoff

Možné komplikace

• V Klánovickém lese se dá netrefit ta neznačená (lesní) odbočka doleva na Horoušánky. Pokud ji přejedete a dojedete rovně až na Úvalskou silnici, jeďtě po ní doleva a u zastávky autobusu Úvaly, Zálesí pak sjeďte doprava a pokračujte podle plánu.
  • Nabízí se možnost si trasu zkrátit z Horoušan na Nehvizdy a pak do Toušeně. Párkrát jsem to jel a nedoporučuji. Mezi Horoušany a Nehvizdy je poměrně hodně rušný lom, jezdí tu (nejen) nákladní auta, je prašno a celkově je to pro cyklistu docela nepříjemná cesta. Navíc, je to i dost do kopce. Pokud už ale máte tento úsek za sebou, z Nehvizd už je to v pohodě, ani provoz tu nebývá.
  • Dá se minout i panelová cesta od Čelákovic do Toušeně, pak dojeďte normálně na křižovatku a doprava po silnici (daní za to je větší provoz a převýšení).
  • Zabloudit se dá i v Toušeni, pokud se netrefíte na tu Zápskou. V tom případě jeďte normálně po hlavní, směr Brandýs a pak doleva přes koleje nahoru (jako od Labe).
  • V úseku Horoušánky-Záluží se jede po normální silnici (II/III), může být provoz.

Hodnocení

Sportovně se dá trasa ujet i cca za hodinu, pohodově nebo s dětmi ale počítejte spíš dvě hodiny čistého času. Lze ji pojmout tréninkově (na jeden zátah), ale klidně i jako výletní, s několika plánovanými zastávkami (je co vidět i kde posedět). Celkové převýšení i nejvyšší úhel stoupání mi přijdou jako jedny z nejmírnějších ze všech možných zelenečských okruhů této délky (velmi rekreační, ev. velmi rychlá). Pochopitelně se dá použít i jako základ pro větší okruhy.

Radek Donát

Sdílet článek
[ba_social_share icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ icon_placement=“right“ show_text=“off“ item_alignment=“right“ item_spacing=“-1px“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ module_alignment=“right“ custom_margin=“-1px|||||“ global_colors_info=“{}“][ba_social_share_child network_type=“email“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“facebook“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“whatsapp“ icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ background_color=“#FFFFFF“ background_enable_color=“on“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][/ba_social_share]