Cyklotrasa č. 3: Zápy – Radonice – Satalice – Černý most – Dolní Počernice – Klánovice – Zeleneč (31 km)

29. 09. 2018

Trasa začíná na cyklistické výpadovce směrem na Toušeň. Asi 600m od altánku odbočíte vlevo na Zápy. Cesta je nejdřív pěkná asfaltová, posléze přechází v ne úplně komfortní panelovou, ale na trekovém nebo horském kole to jde. V Zápech (2) po silnici doleva a pak pořád rovně, projedete nadjezdem nad dálnicí a přejedete i silnici mezi Svémyslicemi a Dřevčicemi. Tady začíná jedna z nejrozbitějších cyklisticky použitelných asfaltových cest v okolí Zelenče (i na horském kole to je o vypadnutí plomb). Na druhou stranu tu nejezdí auta, se kterými se potkáte až v posledním úseku při vjezdu do Radonic. Projedete Radonicemi esíčkem (rovně) a jedete až do Satalic (2). Silnice je pěkná a v tomto směru ani ne moc frekventovaná, poslední část je jednosměrka s luxusním novým povrchem a cyklopruhem.

V Satalicích je nejlepší vyjet doleva do ulice K Rybníčku, přejet hlavní silnici a pokračovat přes železniční nadjezd. Hned za ním je odbočka doleva, směr Černý Most. Podjedete okruh a po asi půl kilometru odbočíte na velmi nenápadnou (byť je značená jako cyklostezka, směrovky tu nehledejte) zarostlou hlinito/kamenito/travnatou cestu doleva. Ta vede na Černý Most, kde se jede chvíli po normální silnici Ocelkovou ulicí. Tady bývá celkem provoz, ale ulice je z velké části opatřena značeným cyklopruhem. Následuje odbočka doleva, ulicí Bryksovou, na Dolní Počernice (je tam směrovka) a pak po velmi pěkné cyklostezce kolem rybníka Martiňák dál na Dolní Počernice (4). Dá se jet i přes Počernice, ale já radši jezdím hned na kraji doleva, novou ulicí Dercsenyiho, kudy se dostanete na jejich východní okraj. Tam zatočíte doprava na ulici Národních hrdinů a po 150m to stočíte ostře doleva na cyklostezku. Ta vede kolem golfového hřiště a pak doprava (směrem od golfu pryč) na nadjezd nad Štěrboholskou spojkou (5). Tu přejedete a za ní jedete doleva (směrovka Běchovice, Klánovice), projedete Xaverovským hájem, víceméně stále rovně lesní cestou. Poslední úsek, ač je značenou cyklostezkou, je dost zarostlý (těžko projet bez kontaktu s porostem), ale celkem sjízdný. Překřížíte silnici mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi (je tam turistické odpočívadlo) a pokračujete lesíkem (6) pořád rovně, nejdřív na kraji a pak středem Klánovického lesa (7). Cest kudy je možné projet je tu celá řada a mají různou kvalitu (dost záleží i na počasí a provozu cyklistů, místy se špatně vyhýbá). Nejkratší je to po modré turistické a u směrovky (Horní Počernice, Vinoř) pak dál po zelené rovně až na křižovatku s ulicí Jeníkovická (8), kde zatočíte doleva a dojedete až ke klánovické cyklostezce, po níž se vrátíte nadjezdem nad dálnicí kolem počernického hřbitova, zahradnictví a „majáku“ zpátky do Zelenče.

Turistické zajímavosti

• Úsek mezi Satalicemi a Černým Mostem, který rozhodně nedělá dojem blízkosti tak frekventované části velkoměsta. Podobně úsek kolem rybníku Martiňák, působí téměř vesnicky.
  • Xaverovský háj. Zajímavý les, který patří do komplexu Klánovice-Čihadla, ale je méně frekventovaný. V létě je tu i možnost přírodního koupání (rybník Eliška, vstup zdarma, stánek s občerstvením).
  • Klánovický les – naučná stezka.

Restaurace poblíž trasy

• Zápy – V lázních
  • Satalice – U Ulrichů
  • Černý Most – Hokejka (a řada dalších)
  • Dolní Počernice – Pivovar + Léta Páně

Možné komplikace

• Panelová cesta z cyklostezky do Záp. Kdo nemá dobře odpružené kolo, lepší zvolnit. Totéž platí o rozbitém úseku od rozcestí za Svémyslicemi až do Radonic.
  • Smiřte se s tím, že „neviditelnou“ odbočku na Černý Most bez GPS napoprvé minete :-). Nejlepší je koukat se do dálky po levé straně a až bude v dohledu Electroworld, odbočit po nejbližší cestičce doleva k trati. Velmi zde chybí značení.
  • Cesta po ulici Ocelkova na Černém Mostě není úplně příjemná (provoz), nejméně příjemné je pak přejetí z cyklopruhu přes dva pruhy do levého odbočovacího do ulice Bryksova. Záleží ovšem hodně na denní době. Třeba o víkendu ráno (max. 9:00) je to pohoda.
  • V Xaverovském háji se dá minout výjezd k odpočívadlu u silnice (je tam vyjetá lesní cesta, která svádí k pokračování v cestě dál na Běchovice). Opět chybí značení.
  • Kvalita turistické cesty Klánovickým lesem je proměnlivá, plná kořenů, doporučuji horské kolo.

Hodnocení

Trasa je míněna spíš jako tréninková (sportovně se dá ujet tak za hodinu a půl), ale jako obměna „provařených“ výletních tras taky není špatná (v tom případě doporučuji zastávku na oběd v Léta Páně v Dolních Počernicích, kde fakt výborně vaří). Celkové převýšení sice není velké, ale místy je trasa přece jen náročnější (např. úsek ze Záp až na Černý Most, tj. přes 8 km, je v podstatě pořád jen do kopce). Na druhou stranu, kromě cca kilometrového průjezdu Černým Mostem vede prakticky celá po málo frekventovaných silničkách a cyklostezkách.

Radek Donát

Sdílet článek
[ba_social_share icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ icon_placement=“right“ show_text=“off“ item_alignment=“right“ item_spacing=“-1px“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ module_alignment=“right“ custom_margin=“-1px|||||“ global_colors_info=“{}“][ba_social_share_child network_type=“email“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“facebook“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“whatsapp“ icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ background_color=“#FFFFFF“ background_enable_color=“on“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][/ba_social_share]