Cyklotrasa č. 9: Na kole do centra Prahy /Zeleneč – Staré město 24 km/

22. 05. 2019

Do práce na kole. Pracuji na Starém městě a cesta vlakem je časově optimální, ale když to jde, jedu na kole. Časově to vyjde něco málo přes hodinu, což je oproti vlaku dost. Ale! Žádné čekání, žádná zpoždění, žádné mačkání a koneckonců můžete vyrazit, kdy chcete. Takže žádný stres, jestli o pár minut stihnete vlak, nebo budete čekat na nádraží půl hodiny na další spoj.

Předesílám, že loni jsem jezdil trochu jinou trasou (okolo Hořejšího rybníka, přes Krejcárek a Vítkov), která je sice zajímavá a dokonce je i o fous kratší, ale z praktického hlediska se mi moc neosvědčila. Hlavně se mi nelíbí ten konec, od Bulhara do centra a zpátky je to přes Vítkov fakt dřina. V Zelenči na cyklostezku směr Počernice najedu většinou až před USSPA, dál kolem vysílače. Za autobusovou zastávkou Čertousy, je víc možností:

• První možnost je jet značenou cyklotrasou ulicí Na Staré silnici, podjezdem ulicí Otovická /viz obrázek níže/ a pak pořád rovně až k počernickému nádraží. Tam překřížíte světelnou křižovatku a první doprava a zase pořád rovně ulicí Mezilesí. Já tudy ale nejezdím, neb je to pomalé a/nebo nebezpečné (chce si to jednou, dvakrát vyzkoušet, abyste věděli o čem mluvím).

V Horních Počernicích doporučujeme projet touto myší dírou propojující ulici Cirkusovou s Otovickou ulicí

• Pokud je sucho a nejsou zoraná pole, dá se jet ulicemi Na Nové silnici a U Zimoviště a asi 100 metrů přes pole (není tu žádná cesta, jen vyjetá hliněná stopa) až na kraj ulice K Zelenči. Tam překřížíte ulici Ve Žlíbku (ráno doporučuji přechod, jinak strašně dlouho čekáte než vás někdo pustí) a jedete pořád rovně téměř vždy prázdnou ulicí F. V. Veselého (obchodní zóna, Mall, etc.). Ulicí Bystrá se pak dostanete k přejezdu (tam bývá docela provoz, ale většinou se dá jet i po chodníku) a finálně přejedete Náchodskou do ulice Mezilesí (to je asi největší dopravní komplikace celé trasy).
  • Pokud je blátivo nebo jsou zoraná pole, zkratka přes pole se dá objet silnicí Cirkusovou, kousek Ve Žlíbku (auta, provoz) a dál už stejně. To je i trasa, která odpovídá připojené navigaci na mapy.cz.

Z ulice Mezilesí pak sjedete ulicí Šplechnerova jako k Lidlu a kolem benzínky podjedete nájezd na dálnici (dá se to zkrátit i přes parkoviště Lidlu, ale sjezd je trochu o ústa), spojku i nájezd na ni a vyjedete u McDonaldu. Tam jsou v zásadě dvě možnosti. Jedna značená a druhá podstatně lepší.

• Na třetím podjezdu hned doprava a podél ulice Chlumecká kolem zastávek busů u metra Černý most směr centrum a pak vynesete kolo po schodech na tubus metra.
  • Za třetím podjezdem rovně přes přechod, kolem McDonaldu (po silnici, ale dá se i po chodníku, moc lidí tam pěšky nechodí) pak kolem zadního vchodu do CČM, přejet silnici k parkovišti a najet na PROSTŘEDNÍ (nikoli nejvyšší) patro nad nástupišti busů u metra z centra a po nájezdu (tj. bez přenášení kola) na tubus metra.

Cyklostezka vedoucí nad tubusem metra z Černého mostu na Rajskou zahradu

Tubus z Černého mostu na Rajskou zahradu je na kole super, ale když to hodně fouká, i tam je to někdy dřina. Z tubusu pak přes přechod dál podél Chlumecké, za sídlištěm Lehovec ostře doleva a po cyklostezce A26 pořád rovně až k zámku Hloubětín. Tam jsou zase dvě možnosti:

• Rovně, ulicí U Slavoje dojedete ke schodům, podél nichž je pěšina, která se při troše dobrého počasí a slušného stavu brzd i nervů dá sjet. Je to dobrá zkratka.
  • Pokud je blátivo, nebo naopak prašno, nebo se vám prostě nechce kvůli pár minutám riskovat sjezd, dá se to objet kolem hřiště (aktuálně v rekonstrukci, cesta je ale průjezdná normálně).

Pražská cyklostezka A26, výjezd z Rajské zahrady směr Hloubětín

Dál po A26 podjedete Průmyslovou a hned za podjezdem jsou zase dvě možnosti:

• Za podjezdem ostře doprava, přes přechod na křižovatce s Poděbradskou a za tramvajovou zastávkou Starý Hloubětín vpravo, kde najedete na luxusní cyklostezku do Vysočan. To je kratší a rychlejší cesta.
  • Za podjezdem rovně, po mostku přes Rokytku a ulicemi K Náhonu a Nademlejnská se dostaneme na nadjezd Poděbradské, který přímo navazuje na tutéž Vysočanskou cyklodálnici. Výhodou je, že se nemusí úrovňově křížit Poděbradská, nevýhoda – je to dál a o to horší cesta.

Pak se jede dlouho a příjemně po veskrze zelené cyklostezce, za nadjezdem u Harfy doprava, po lávce a dál podél Rokytky, kterou už v podstatě opustíme až u Vltavy. Překřížíme Sokolovskou a zase dlouho po krásné zelené cyklostezce podél Rokytky. Ulici Čuprova lze překřížit mimoúrovňově, podjezdem a pokračovat dál podél Rokytky. Dojedete k ulici Zenklova, kterou překřížíte (světelný přechod/cyklopřejezd) a podél Elsnicova náměstí přes ulici Voctářova do U Českých loděnic (pořád sledujeme Rokytku). Tam je třeba zabočit ostře doleva (značeno jako Centrum/Holešovice), jinak si dost zajedete a dál po A2 přes Libeňský ostrov. Podjedete Libeňský most a dál pořád rovně až k Vltavě a v místech kde končí Těšnovský tunel (my ho ale samozřejmě objíždíme po stezce!) místy až nečekaně příjemná zelená část trasy končí. Dál se dá jet různě. Je tu na první pohled lákavý cyklonadjezd nad rušným nábřežím Ludvíka Svobody, ale po pár pokusech jsem zjistil, že to co následuje už tak lákavé není (provoz, dlažba, chodci …). Takže já raději jezdím podél Vltavy dál a pak po náplavce, z níž vyjedu buď u Čechova mostu a pak Pařížskou, anebo až u Rudolfina a pak Širokou ulicí. Zpáteční cesta je zhruba stejná (změna je na tom Starém městě, kde je třeba odolat zejména četným a nedisciplinovaným chodcům).

Cest do Prahy je pochopitelně víc a budou se dost lišit i podle lokality konkrétního cíle v Praze. Taky určitě záleží na tom, zda jde o výlet (nejhezčí/nejzelenější trasa) nebo o dojíždění (nejrychlejší/nejpohodlnější). Tohle je pro destinaci Staré město asi nejrozumnější časové optimum, přičemž zároveň jde o relativně klidnou a příjemnou trasu. Nejméně příjemnou část trasy, tj. Horní Počernice – Hloubětín, si mohou nepříliš spěchající cyklisté zpestřit třeba přes Klánovice – Xaverovský háj – Dolní Počernice –Hostavice – Kyjský rybník a napojit se na uvedenou trasu za Hořejším rybníkem. Je to jen o 4-5 km delší a podstatně zelenější.

Klíčové body, kde se člověk snadno splete, a jiná upozornění:

• V Horních Počernicích při výjezdu z ulice Šplechnerova najít cestu kolem benzínky a k podjezdům (napoprvé je to třeba objevit, na mapě to značené je, v reálu moc ne).
  • Najít tu správnou cestu na tubus metra (na mapách není značená vůbec, v reálu na silnici pak částečně ano).
  • Nezapomenout zabočit za sídlištěm Lehovec doleva (i když je tam cyklo značka).
  • Trefit podjezd pod Průmyslovou a za ním to nesplést (zabočit na křižovatku anebo najít nájezd na lávku).
  • U Rokytky mezi lávkou nad Freyovou a přejezdem přes Sokolovskou dát velký pozor na chodce a běžce. Bývá jich tam dost, mívají na uších sluchátka a je to tam úzké a prašné! Aby toho nebylo málo, jsou tam i kachny, prostě pozor.
  • Najít nájezd do podjezdu pod Čuprovou. Je to sice na mapě značená cyklotrasa, ale vlastně jsem ještě neobjevil cestu, kde bych nemusel překonat obrubník. A za podjezdem serpentýnou otočit směrem pod železničním mostem (to je mimochodem asi jediné místo trasy, kde můžete zamávat kamarádům jedoucím do Prahy vlakem.
  • Nevyjet u Libeňského zámku na Zenklovu, ale pořád se držet podél Rokytky.
  • Nezapomenout zabočit pod Thomayerovými sady ostře doleva (omyl = velká zajížďka).
  • Na Starém městě se dá ztratit (zajet si) opravdu snadno. Uličky nemají dopravní logiku, jsou křivolaké, hrbolaté, úzké, často jednosměrné uličky a odpoledne/večer se jich většina mění v zóny plné chaotických chodců. Nejbezpečnější tak bývají paradoxně silnice s hustým automobilovým provozem, kam se chodci bojí.
  • Doporučuji mít a používat zvonek, a to hlavně na cyklostezkách. Přestože spousta chodců/běžců zvonek nevnímá, i ta 50-70% šance je lepší než zbytečně brzdit nebo riskovat srážku.
  • Na poprvé doporučuji navigaci anebo doprovod, který trasu zná. Na mapě to vypadá jasně, ale pokud to neznáte, v reálu se dá bloudit. Praha je krásná, ale členitá a místy dopravně záludná.

Radek Donát

Sdílet článek
[ba_social_share icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ icon_placement=“right“ show_text=“off“ item_alignment=“right“ item_spacing=“-1px“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ module_alignment=“right“ custom_margin=“-1px|||||“ global_colors_info=“{}“][ba_social_share_child network_type=“email“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“facebook“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][ba_social_share_child network_type=“whatsapp“ icon_color=“#000000″ icon_bg=“#FFFFFF“ _builder_version=“4.18.1″ _module_preset=“default“ background_color=“#FFFFFF“ background_enable_color=“on“ global_colors_info=“{}“][/ba_social_share_child][/ba_social_share]